سرآشپز معروف با بذر سیب زمینی ته چین مرغ درست کرد

بذر سیب زمینی یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی ایران است که به دلیل تکثیر رویشی، پس از هر نسل، زوال فزاینده غده های ناشی از بیماری ها مشهود است.
از این رو  قیمت بذر سیب زمینی اخیرا نسبت به گذشته کمی بالاتر است.
توسعه سیستم های کنترل بذر و صدور گواهینامه برای تولید پایدار و به حداکثر رساندن عملکرد مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله ایران قرار گرفته است.
برای این منظور غده های بذری در سه کلاس پیش پایه، از طریق استقرار نهال های سالم در شرایط کاملاً کنترل شده در شرایط آزمایشگاهی و درون تنی و تولید غده های کوچک، پایه و گواهی شده سالم از طریق تولید در مزرعه تحت نظارت کامل تولید شدند.
بذر سیب زمینی
از بازرسان فنی غده های بذری بر اساس استانداردهای ملی پایش می شوند که بیشترین تاکید بر سلامت غده ها است و در صورت کسب استانداردهای لازم تایید می شود.
پایش سلامت، هویت و خلوص ژنتیکی غده‌های بذری در کشور طی دهه گذشته نشان داد که مهم‌ترین عامل محدودکننده و اختلال در این فرآیند، آلودگی به ویروس PVY است که به صورت غیرمداوم و به دلیل گستردگی میزبانی منتقل می‌شود. و توزیع، کنترل بسیار دشوار بوده است.
اگرچه با گذشت زمان روند کاهشی میزان آلودگی به دلیل استفاده از بذرهای سالم در کشور وجود دارد، اما همچنان در خط مقدم عوامل مهم سیستم باقی مانده است.
مقاله مروری حاضر به معرفی سیستم کنترل و کیفیت بذر سیب زمینی و ویروس PVY به عنوان یک مشکل مهم در مزارع تکثیر بذر می پردازد.